Implementácia ESG a vytvorenie správy o udržateľnosti môže byť časovo aj technicky náročný proces. Praktické rady, ako sa krok za krokom prepracovať k efektívnemu ESG reportingu, nájdete v článku Nade Roštek z advokátskej kancelárie RUŽIČKA AND PARTNERS.

Krok za krokom k efektívnemu ESG reportingu.

Implementácia ESG a vytvorenie správy o udržateľnosti môže byť časovo aj technicky náročný proces, a to najmä pri nastavovaní vhodnej stratégie a pri prvom hodnotení. Základným a prvým krokom je identifikovať, ktoré aspekty udržateľnosti sú v podmienkach firmy kľúčové, ktoré chcete rozvíjať a venovať im pozornosť. Nielen preto, že daná oblasť je významná pre váš biznis, ale aj preto, že má z hľadiska dopadov na prostredie najväčší význam aj prípadné dôsledky. Tento proces sa v rámci ESG označuje ako vyhodnotenie dvojitej materiality.

Je potrebné identifikovať všetky relevantné informácie z účtovníctva a HR, zrekapitulovať všetky významné aktivity, minulé projekty aj tie plánované, a stanoviť si vlastnú stratégiu implementácie ESG v podmienkach konkrétnej firmy a konkrétneho biznisu, aby pozornosť, úsilie a investícia tak časová, ako aj finančná smerovala do aktivít, ktoré majú zmysel pre dané podnikanie a podporia jeho konkurencieschopnosť.

Creating an ESG (Environmental, Social, and Governance) Sustainability Report can be a complex and time-consuming task. To help simplify the process, you can find practical tips for effective ESG reporting in the article by Naďa Roštek from RUŽIČKA AND PARTNERS Law Firm.

Step by step to effective ESG reporting. 

Implementing ESG and creating a sustainability report can be a time-consuming and technically demanding process, especially when setting up an appropriate strategy and during the first assessment. The basic and first step is to identify which aspects of sustainability are key in the company’s conditions, which you want to develop and pay attention to. Not only because the given area is important for your business, but also because it has the greatest importance in terms of environmental impacts and possible consequences. This process is referred to as double materiality assessment within ESG.

It is necessary to identify all relevant information from accounting and HR, recapitulate all significant activities, past projects and planned ones, and establish your own ESG implementation strategy in the conditions of a specific company and a specific business, so that attention, effort and investment, both time and financial, are directed to activities that make sense for the given business and support its competitiveness.


Spolu s multidisciplinárnym ESG tímom sa v oboch jurisdikciách sa venujem vytváraniu firemných stratégií ESG a projektom implementácie plnenia ESG cieľov. Tieto aktivity slúžia ako kľúčový nástroj na zvyšovanie hodnoty a budovania dôveryhodnosti firiem v očiach spotrebiteľov a obchodných partnerov. Vďaka pôsobeniu v Česku aj na Slovensku dokážeme vytvoriť unikátne riešenia, ktoré využívajú výhody oboch trhov. To umožňuje efektívnejšiu implementáciu ESG stratégií pre klientov v oboch krajinách.

Together with a multidisciplinary ESG team,I am involved in the development of corporate ESG strategies and ESG implementation projects in both jurisdictions. These activities serve as a key tool to increase value and build credibility for companies in the eyes of consumers and business partners. Thanks to her presence in both the Czech Republic and Slovakia, we are able to create unique solutions that take advantage of both markets. This enables more effective implementation of ESG strategies for clients in both countries.

Naďa Roštek

partnerka / advokátka | Partner / Attorney


Ako efektívne postupovať pri vytváraní správy o udržateľnosti:

  1. Jasné ciele:
    • Definujte si jasné ciele pre správu. Čo chcete dosiahnuť a aké sú vaše ESG priority? Napríklad zlepšenie environmentálnych ukazovateľov alebo sociálneho dopadu.
  2. Zbieranie dát:
    • Zabezpečte systematické zhromažďovanie relevantných údajov a ich prehľadnú evidenciu aj do budúcnosti.
    • Spolupracujte s oddeleniami či kľúčovými zamestnancami a partnermi, ktorí majú prístup k relevantným informáciám týkajúcich sa jednotlivých aspektov udržateľnosti.
  3. Materialita:
    • Identifikujte kľúčové témy (materialitu) pre vašu firmu. Čo je najdôležitejšie? Ktoré oblasti zanechávajú najvýraznejší dopad na životné prostredie, zamestnancov či komunity? Kde sú najväčšie riziká a výzvy, ktorým v daných oblastiach čelíte?
  4. Cieľová skupina:
    • Uvedomte si, kto bude správu čítať. Prispôsobte obsah jeho potrebám. Bude vaša správa zaujímať vašich partnerov z radov veľkých korporácií, alebo sa orientujete na koncového odberateľa, ktorého zaujíma v akých podmienkach sa vyrábajú produkty, ktoré predávate a ako vaša spoločnosť pracuje s témou udržateľnosti? Chcete do svojho tímu prilákať kvalifikovaných spolupracovníkov a profilovať sa ako kvalitný, spoľahlivý a trendy zamestnávateľ? Ukážte, ako sa staráte o svojich zamestnancov.
  5. Jasné spracovanie:
    • Rozdeľte správu na sekcie (napr. environmentálny vplyv, sociálna zodpovednosť, riadenie a konkrétne oblasti, na ktoré sa vaša firma zameriava).
    • Vysvetlite jednotlivé témy a ich význam v podmienkach vašej firmy.
  6. Vizualizácia:
    • Použite grafy, tabuľky a infografiky na zrozumiteľné zobrazenie údajov.
    • Vizuálna prezentácia pomáha zaujať čitateľa.
  7. Zrozumiteľný jazyk:
    • Píšte jednoduchým a zrozumiteľným jazykom. Vyhnite sa odborným termínom, ak nie sú nevyhnutné.
    • Regulačný rámec ESG je značne komplikovaný a môže byť umenie formulovať vašu správu tak, aby bola v súlade s regulačnými a legislatívnymi požiadavkami a zároveň bola zrozumiteľná a atraktívna pre čitateľov z vašej cieľovej skupiny. Zverte jej vypracovanie do rúk odborníkov a inšpirujte sa u tých, ktorí už majú s touto problematikou skúsenosti.
  8. Zapojte zainteresované strany:
    • Komunikujte so zamestnancami, investormi a verejnosťou. Získajte ich spätnú väzbu a podporu.
    • Zvýraznite všetky relevantné vzťahy a spolupráce.

Advokátska kancelária RUŽIČKA AND PARTNERS poskytuje firmám v oblasti ESG komplexnú odbornú podporu multidisciplinárneho tímu pod vedením Nade Roštek.

How to proceed effectively when creating a sustainability report:

  1. Clear goals:
    • Define clear goals for the report. What do you want to achieve and what are your ESG priorities? For example, improving environmental indicators or social impact.
  2. Data collection:
    • Ensure the systematic collection of relevant data and their clear records for the future as well.
    • Collaborate with departments or key employees and partners who have access to relevant information related to individual aspects of sustainability.
  3. Materiality:
    • Identify key topics (materiality) for your business. What is most important? Which areas leave the most significant impact on the environment, employees or communities? Where are the biggest risks and challenges you face in these areas?
  4. Target group:
    • Be aware of who will read the message. Tailor the content to their needs. Will your report be of interest to your partners from the ranks of large corporations, or are you targeting an end customer who is interested in the conditions under which the products you sell are produced and how your company works with the topic of sustainability? Do you want to attract qualified colleagues to your team and profile yourself as a high-quality, reliable and trendy employer? Show how you care about your employees.
  5. Clear processing:
    • Divide the report into sections (eg environmental impact, social responsibility, governance and specific areas of focus for your business).
    • Explain the individual topics and their meaning in the context of your company.
  6. Visualisation:
    • Use charts, tables, and infographics to display data in an understandable way.
    • Visual presentation helps to engage the reader.
  7. Comprehensible language:
    • Write in simple and understandable language. Avoid technical terms unless necessary.
    • The ESG regulatory framework is quite complicated and it can be an art to formulate your message in such a way that it is in line with regulatory and legislative requirements, while being understandable and attractive to readers from your target group. Entrust its preparation to the hands of experts and be inspired by those who already have experience with this issue.
  8. Engage stakeholders:
    • Communicate with employees, investors and the public. Get their feedback and support.
    • Highlight all relevant relationships and collaborations.

RUŽIČKA AND PARTNERS Law Firm offers comprehensive professional support in the field of ESG through a multidisciplinary team led by Nada Roštek.