Dňa 01.07.2024 nadobudol účinnosť nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý mení množstvo zaužívaných inštitútov v spotrebiteľskom práve.

Zákon zavádza viaceré novinky do oblasti obchodno-spotrebiteľských vzťahov. Medzi najkľúčovejšie zmeny patrí jednoznačne nová úprava uvádzania zliav, „reklamácie“, úprava zmlúv týkajúcich sa produktov a služieb s digitálnym prvkom alebo digitálnym obsahom, práva a povinnosti súvisiace s online trhom a ďalšie. 

Obchodníkov možno poteší skutočnosť, že zo zákona vypadla povinnosť odborného posudku v prípade reklamácie do jedného roka od zakúpenia produktov. Po novom tak budú môcť obchodníci odmietnuť zodpovednosť za vady len na základe písomného oznámenia dôvodov odmietnutia. Spotrebitelia však budú mať možnosť obrátiť sa na znalcov. Ak uvedú v znaleckom posudku, že za vadu zodpovedá práve obchodník, obchodník už nebude môcť zodpovednosť za vadu odmietnuť. Spotrebiteľ následne môže od obchodníka žiadať náhradu účelne vynaložených nákladov.

Zákon tiež upriamil pozornosť na možné falošné recenzie e-shopov. Obchodníkom pribudne povinnosť informovať spotrebiteľov o tom, či a akým spôsobom zabezpečujú, že hodnotenia produktov, ktoré predávajú alebo poskytujú, pochádzajú naozaj od spotrebiteľov, ktorí produkt kúpili. Ak tak neurobí, alebo naopak urobí, ale v rozpore so skutočným stavom, môže ísť o klamlivú obchodnú praktiku, ktorú bude Slovenská obchodná inšpekcia pokutovať. Rovnako za klamlivú obchodnú praktiku bude možné považovať akúkoľvek manipuláciu s online recenziami (napr. falošné recenzie na zlepšenie dojmu z produktu a pod.).

Obchodníci predávajúci tovary prostredníctvom internetu budú tiež po novom musieť poskytnúť spotrebiteľom kontaktné údaje na komunikačné prostriedky (napr. email alebo telefónne číslo), ktoré umožňujú spotrebiteľovi rýchlo kontaktovať obchodníka a účinne s ním komunikovať. Ide o pretavenie požiadavky účinnej komunikácie do nášho právneho poriadku. Poskytnutie telefónneho kontaktu, na ktorý nie je možné sa dovolať alebo na ktorých systematicky obchodník nedvíha prichádzajúce hovory, tak bude možné po novom považovať za obchádzanie práva.

Reformou prešla aj právna úprava reklamácie, ktorá v podobe, v akej sme ju poznali, zanikla. Nový zákon o ochrane spotrebiteľa už neupravuje proces reklamácie. Namiesto toho bol do Občianskeho zákonníka zahrnutý postup zodpovednosti za vady, ako si spotrebitelia môžu uplatniť nároky v prípade vadných produktov – ako nahlásiť vady a ako má prebiehať ich odstraňovanie.

S účinnosťou od 1. júla 2024 tak v súvislosti so zmenou tohto zákona budú obchodníci musieť pristúpiť k aktualizácii svojich obchodných podmienok a reklamačných poriadkov, aby tak jednak reflektovali zmenu v terminológii, ale najmä obsah novej právnej úpravy.  

Viac informácií sa dozviete na nasledovnom linku

Číslo predpisu: 108/2024 Z. z.

Dátum účinnosti: 01.07.2024

Názov predpisu: Zákon č. 108/2024 Z. z., o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Odkaz na zákonhttps://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2024/108/20240701